Σύμφωνα με τον Roger Rooley, συγγραφέα του βιβλίου Neuromarketing and Brainfluence, το 95% των συναισθημάτων, των σκέψεων και των γνώσεων «έρχονται» στο μυαλό μας πριν το συνειδητοποιήσουμε. Αυτό μας έχει οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι όταν επικοινωνούμε με κάποιον, μιλάμε ουσιαστικά μόνο με το 5% του εγκεφάλου του. Είναι, σαν να λέμε, ότι κατά τη διάρκεια μίας συζήτησης έχουμε μόνο το 5% της συνειδητής προσοχής ενός ανθρώπου, ενώ το άλλο 95% της προσοχής του «κοιμάται» (σίγουρα η επεξήγηση δεν είναι και η πιο επιστημονική που υπάρχει, αλλά θέλω να καταλάβετε πόσο δύσκολο είναι να κεντρίσουμε την προσοχή και τη μνήμη του συνομιλητή μας, ώστε να μη μας ξεχάσει έπειτα από λίγο).
Είναι φυσικό ότι η επιστήμη δε θα άφηνε κάτι τέτοιο ανεξερεύνητο. Έτσι, έχει αποδειχθεί ότι, μέσα από τις σωστές τεχνικές marketing υπάρχει δυνατότητα να καταφέρουμε και να μιλήσουμε σε αυτό το επιθυμητό 95% του ανθρώπινου εγκεφάλου, το οποίο στη συνέχεια θα αποθηκεύσει τις κατάλληλες πληροφορίες για εμάς και θα τις ανακαλέσει και την κατάλληλη στιγμή.
Σε πολύ γενικές γραμμές μπορούμε να συνοψίσουμε τις τεχνικές αυτές στις εξής:
Λίγο λιγότερο από το «Εγώ», λίγο περισσότερο από το «Εσείς»:
Μην αναλώνεστε τόσο στην επίδειξη του εαυτού σας και της δουλειάς σας, αλλά εκμεταλλευτείτε μία συζήτηση για να εξερευνήσετε τις προκλήσεις και τα προβλήματα του συνομιλητή σας, ώστε να δώσετε και ανάλογες απαντήσεις. Είναι πολύ πιο εύκολο να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον κάποιου, όταν απαντάμε και αναφερόμαστε σε κάτι που τον απασχολεί.
Μην αναλώνεστε τόσο στην επίδειξη του εαυτού σας και της δουλειάς σας, αλλά εκμεταλλευτείτε μία συζήτηση για να εξερευνήσετε τις προκλήσεις και τα προβλήματα του συνομιλητή σας, ώστε να δώσετε και ανάλογες απαντήσεις. Είναι πολύ πιο εύκολο να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον κάποιου, όταν απαντάμε και αναφερόμαστε σε κάτι που τον απασχολεί.
«Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν»
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος τείνει να απορρίπτει μακροσκελή μηνύματα και να διατηρεί σύντομα και μικρά «γεγονότα». Μικρά και χρήσιμα μηνύματα γύρω από τις πληροφορίες που πρέπει να δώσετε στον συνομιλητή σας και μάλιστα σε απλή καθομιλουμένη είναι τα πιο αποτελεσματικά και πιθανά επικρατέστερα για τη μακροπρόθεσμη μνήμη του συνομιλητή μας.
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος τείνει να απορρίπτει μακροσκελή μηνύματα και να διατηρεί σύντομα και μικρά «γεγονότα». Μικρά και χρήσιμα μηνύματα γύρω από τις πληροφορίες που πρέπει να δώσετε στον συνομιλητή σας και μάλιστα σε απλή καθομιλουμένη είναι τα πιο αποτελεσματικά και πιθανά επικρατέστερα για τη μακροπρόθεσμη μνήμη του συνομιλητή μας.
Μία εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις.
Και είναι αλήθεια! Αυτό εξηγείται από το γεγονός πως τα μάτια του ανθρώπου έχουν «απευθείας σύνδεση» με το υποσυνείδητό του και καταγράφουν αυτό που βλέπουν. Έτσι όσο πιο έντονο και καλαίσθητο είναι αυτό που θα δουν, τόσο πιο εύκολο και να το διατηρήσουν στη μνήμη τους.
Και είναι αλήθεια! Αυτό εξηγείται από το γεγονός πως τα μάτια του ανθρώπου έχουν «απευθείας σύνδεση» με το υποσυνείδητό του και καταγράφουν αυτό που βλέπουν. Έτσι όσο πιο έντονο και καλαίσθητο είναι αυτό που θα δουν, τόσο πιο εύκολο και να το διατηρήσουν στη μνήμη τους.
Απλά, διατυπωμένα και ξεκάθαρα μηνύματα.
Για να διατηρήσουμε κάτι στη μνήμη μας, πρέπει και να μπορούμε να το καταλάβουμε. Αν το μήνυμα είναι πολύ εξεζητημένο δεν είναι ξεκάθαρο, αυτόματα ο εγκέφαλός μας αποκτά «τάσεις φυγής». Οι τάσεις φυγής τον οδηγούν στην έλλειψη υπομονής και προσοχής. Εμείς θέλουμε το αντίθετο, έτσι;
Για να διατηρήσουμε κάτι στη μνήμη μας, πρέπει και να μπορούμε να το καταλάβουμε. Αν το μήνυμα είναι πολύ εξεζητημένο δεν είναι ξεκάθαρο, αυτόματα ο εγκέφαλός μας αποκτά «τάσεις φυγής». Οι τάσεις φυγής τον οδηγούν στην έλλειψη υπομονής και προσοχής. Εμείς θέλουμε το αντίθετο, έτσι;
Συναίσθημα, συναίσθημα, συναίσθημα.
Όπως και να το κάνουμε, ο εγκέφαλός μας είναι… συναισθηματικός τύπος. Η δημιουργία έντονων συναισθημάτων διεγείρει ακόμη περισσότερα σημεία του εγκεφάλου και όπως είναι δυνατόν ενεργοποιεί ακόμη μεγαλύτερο μέρος από την προσοχή μας.
Όπως και να το κάνουμε, ο εγκέφαλός μας είναι… συναισθηματικός τύπος. Η δημιουργία έντονων συναισθημάτων διεγείρει ακόμη περισσότερα σημεία του εγκεφάλου και όπως είναι δυνατόν ενεργοποιεί ακόμη μεγαλύτερο μέρος από την προσοχή μας.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το ότι τα τελευταία χρόνια, τόσο στον χώρο του Διαδικτύου, όσο και στον χώρο των υπηρεσιών οι επιχειρήσεις δίνουν μεγάλη βαρύτητα στη δημιουργία και κατανάλωση εμπειριών στους επισκέπτες και τους πελάτες τους.
Πρόκειται για περιπτώσεις όπου ο πελάτης ή ο επισκέπτης απομακρύνεται από τον χώρο, χωρίς να έχει κάτι απτό στα χέρια του. Έτσι, δημιουργείται η ανάγκη να αισθανθεί κάτι έντονο, ώστε να συνδέσει και το όνομα της επιχείρησης με αυτό το συναίσθημα.
Οι αρχές του neuromarketing βέβαια μπορούν να βρουν εφαρμογή σε κάθε περίπτωση επιχείρησης και αντικειμένου. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες μπορεί να διαφοροποιούνται, αλλά αποδέκτης θα είναι πάντα ο ανθρώπινος εγκέφαλος.
______
No comments:
Post a Comment